Sunday, January 28, 2018

TANDA-TANDA DAN GEJALA JERAWAT


Entry harini masih lagi berkaitan jerawat. Jerawat boleh tersebar di seluruh badan, tetapi tumpuan utamanya adalah di bahagian tertentu, seperti muka, bahagian tengah belakang dan dada. Jika kita perhatikan keadaan jerawat pada kulit muka seseorang, kita dapat mengkategorikannya sebagai teruk, sederhana dan ringan.


1. JERAWATGRED PERTAMA ATAU RINGAN

Jerawat gred pertama dianggap yang paling ringan. Bintil-bintil halus berkepala putih dan hitam kedapatan. Bintil-bintil halus ini dinamai komedon. Komedon merupakan peringkat awal pertumbuhan jerawat dan boleh didapati pada hampir semua remaja semasa hayatnya.

Jerawat boleh bertukar dari satu gred kepada gred yang lain bergantung kepada rawatan yang diberikan sebelum ini. Oleh itu, muda mudi yang berjerawat mesti prihatin akan keadaan ini supaya jerawat dapat dikawal dari peringkat awal lagi bagi mengelakkan komplikasi yang tidak diingini seperti parut dimuka.

Komedon atau jerawat berkepala hitam terdapat di bahagian dagu, hidung dan dada. Ia terjadi disebabkan oleh pertumbuhan sel-sel lapisan epidermis yang melekat antara satu sama lain di bahagian folikel rambut, menyebabkan tertutupnya liang-liang di permukaan kulit.

Warna hitam pada komedon bukan disebabkan kekotoran pada muka, tetapi sebenarnya berpunca daripada pigmeb melanin biasa dari kulit. Begitu juga dengan komedon atau jerawat berkepala putih, proses pembentukannya masih sama tetapi pigmen melanin yang terlibat berkurangan.

Rajah menunjukkan permukaan liang folikel yang ditutupi oleh minyak dan sel-sel yang mati. Keadaan ini menyebabkan terbentuknya komedom, iaitu jerawat yang berkepala putih dan hitam.




2. JERAWAT GRED KEDUA ATAU 

Jerawat ini bercirikan komedon berkepala hitam dan putih serta papul (bintat) bernanah atau tak bernanah. Jerawat gred ini biasanya terlihat di bahagian muka, terutamanya di sekitar dagu, hidung dan kedua-dua pipi, dan kadangkala dibahagian dada. 

Jika tidak dirawat dengan betul, ia boleh menimbulkan kesan parut yang dinamai keloid. Keloid ialah sejenis parut yang timbul dan jelas nampaknya dari permukaan kulit. Ia terhasil daripada rangsangan sel fibroblas akibat jerawat dipicit dengan begitu ghairah sekali. Bukan kesemua mereka yang berjerawat menunjukkan reaksi begini.


3. JERAWAT GRED KETIGA ATAU TERUK

Jerawat ini bercirikan kedua-dua jenis, iaitu komedon dan papul bernanah dan tak bernanah, tetapi ditambah pula dengan bintat bulat dan keras seperti sista. Sista ini timbul hasil pemecahan papul bernanah pada jerawat yang tidak terjaga dan dikawal.

Keadaan ini menyebabkan kulit muka kelihatan amat teruk sekali sehingga meninggalkan kesan parut yang berkekalan. Hampir keseluruhan muka boleh dipenuhi dengan jerawat.

Selain ciri diatas, liang folikel rambut dan liang peluh di permukaan kulit menjadi besar dan nampak jelas sekali. Keadaan ini disebabkan oleh proses inflamasi papul jerawat, yang disusuli pula dengan pengeluaran minyak berpanjangan.

Justeru itu, kulit muka kelihatan makin berminyak dan wajahnya kelihatan bersinar. Jika kebersihan kulit wajah diabaikan, minyak tadi akan mengeluarkan satu bau yang sunggguh tidak menyenangkan.


SET KECANTIKAN SHAKLEE MAMPU MEMBANTU ANDA DALAM MENANGANI MASALAH JERAWAT.

VITAMIN C


•Tinggi antioksidan untuk melindung kulit daripada pencemaran 
•Merangsang penghasilan kolagen kulit secara semulajadi (kulit jadi lebih lembut, anjal dan kenyal)
•Mencerahkan kulit secara semulajadi
•Mencegah & mengecutkan jerawat
•Menyekat pigmen penyebab utama jeragat!

ESP

•Agen anti-Penuaan
•Menghasilkan sel2 kulit baru yang lebih sihat dan cantik (setiap 28 hari sel kulit kita bertukar baru)
•Menghalang pertumbuhan jerawat
•Memudarkan bekas jerawat hitam & parut
•Memberi keanjalan kepada kulit
•Mencerahkan kulit satu badan 
•Memperbaiki masalah kulit berminyak
•Mempercepatkan penyembuhan luka


VITAMIN E

Menjaga kesegaran & keremajaan kulit
•Melindungi kulit dari sinaran UV, matahari
•Membaiki kulit kering agar sentiasa lembap 
•Memudarkan kesan parut & jeragat
•Mengurangkan kedutan, garus halus, bintik penuaan
•Menghapuskan radikal bebas yang boleh merosakkan sel2


Jika berminat untuk mendapatkan set kecantikan shaklee atau apa-apa supplement shaklee bolehlah hubungi saya seperti detail dibawah:


NURUL SUHADA
SHAKLEE ID: 1230672
WASAP/CALL:  0134669836
EMEL: nsyahya96@yahoo.com.my
IG: nurul2347
COD: sekitar kelantan
(Jeli-tanah merah)










 















No comments:

Post a Comment